mandag 8. oktober 2012

Magrovica og bursdagsfeiring

Vi befinner oss i Magrovica, innerst i fjorden Telascica på Dugi Otok. Her ligger Tao 3, flaggsmykket for å markere Helmut's fødselsdag.
Tao 3, søsterskip til Abela. Her  fotograferer vi hverandre, Abela er også flaggsmykket, mens Kaptein og Havfrua synger "Happy Birthday......". (.......stemmer det,.... det var et flott syn :-))
Anette og Helmut har seilt med sin Tao 3 til Lofoten, i 2007, året etter at vi seilte til Tromsø. Ellers oppdaget vi at Anette og Helmut hadde vært på mange av de stedene vi hadde besøkt i Middelhavet. Morsomt, og nyttig, det var mye erfaringsoverføring! :-)
Etter hyggelig champanjefrokost med Anette og Helmut i Tao 3....
...padlet vi inn til Goran's Konoba. Goran har planlagt en kombinert bursdagsfeiring for Helmut og sesongavslutning for de ansatte på Konoba'en. Vi kom inn ved 13-tiden og serveringen startet; ulike kjøttretter og egenprodusert vin ble satt på bordet. Vil spesielt fremheve grillet kalvelever, mmmmm..... skikkelig snacks!
Vi hilser på Valerie, en fantastisk hyggelig dame, kromtapp i administrasjoen og ellers også en altmuligdame for driften. Vi vandret rundt på eiendommen, her trivdes drueranker og oliventrær, paprika, tomater, kapers osv....
Valerie og Goran tok seg tid til en prat med oss mellom alle gjøremål. Goran, populær Konoba-eier, humørfylt og vennlig.
Det var ikke bare mat som skulle tilberedes......
Her har druene gjæret seg ferdig, og Gorans sønn har fått jobben med å få de gjærede druene fra gjæringskaret over i neste kar for videreproduksjon til grappa.
Goran passer på at sønnen får pauser, han ble ganske groggy av oppholdet i gjæringstanken :-)
Hyggelig prat med Anette.
Goran ser til at grisen får riktig varme og steketid.
Svein og Helmut i hyggelig passiar, det ble mye båtprat :-)
Grillet svin, kyllinger, diverse dressinger og salater, bl a nydelig Ajvar -  "Serbisk Vegetarisk Caviar", perfekt tilbehør til grillmat! (jeg fikk oppskriften på Ajvar av Valerie....)

Vi spiste mer el mindre i 5 timer....
Bursdagskaker, 4-5 stykker! Jo da, Helmut ble feiret!
Gorans Konoba stenger nå for denne sesongen, men nye muligheter fra neste sesong, den har gunstig beliggenhet i forhold til Biograd :-)
Stemning i Magrovica-bukten morgenen etter.
 Vi drar inn til Biograd for klargjøring av båten før hjemreise.
Seabourn Spirit i morgendis, nord for øya Zut.
Vi passerer Kornati, Naturparken.

Primosten, Sibenik og Tribunj

Den nordvestre innseilingen til Primosten, et koselig lite tettsted rett nord for Rogoznica.
Det er lett å forstå at Kroatia er blitt et ettertraktet feriemål.
. Det er tilrettelagt med strender og spisesteder overalt hvor det er mulig.

Sibenik ligger ca 30 nm fra Biograd, vår havn for kommende vinter. Nærområdet for Biograd er spennende, rett vest for Biograd ligger naturparken Kornati og nord for den Dugi Otok. Zadar ligger ca 15 nm nord for Biograd. Kartet viser hvor flott skjærgård vi har boltret oss i de siste ukene.

Lav sol over gammelbyen i Sibenik. Vi ser St. James katedralen til høyre på bildet, fra nord-vest.
Etter en dag med mye vind, (opp i 32 knop) og seiling med kun kutterfokk, valgte vi å gå inn til bykaia i Sibenik. Igjen fikk vi en av de fine solnedgangene. (Kutterfokken var Kapteinens julepresent til Havfrua's for 2 år siden, veeeeldig glad i den :-)
Havneområdet sett fra sør-øst.

Interiør fra St James katedralen.
Strandpromenaden i Sibenik.
Sibenik har mer enn fantastisk gammel arkitektur og kultur å by på. (Ref vårt første besøk i Sibenik.) Her er vi på markedet, det bugnet av frukt og grønt...og kjøtt!! Det flotteste markedet vi har sett i Middelhavet. Kapteinen måtte bare ha noen lekre ferskener....
... og...og....
og....
osv
Statue of Petar Krešimir IV.
Petar Krezimir, kalt "Den store", var en bemerkelsesverdig og energisk konge av Kroatia, født 1059, døde allerede i 1076. Under Petar Krezimir's herredømme oppnådde Kroatia sitt største territorium. Han var unik i kroatisk historie. http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Kre%C5%A1imir_IV_of_Croatia
Vi seiler ut fra Sibenik, og beunderer en flott eiendom på klippen, en "stilig anrettet naturtomt".
Her seiler vi forbi Tribunj, et tettsted vi uken før hadde som mål på en powerwalk fra Vodice.
En kan legge til med båt her, men avhengig av stille vær. Små koselige cafe'er, og bygningene restaureres, flere morsomme boliger her.
Legg merke til huset med de blå skoddene og det smale med grønne skodder til venstre. Det smale har en terrasse på taket, ikke dumt sommerhus....
Litt lenger nord er Tribunj bebygget med moderne hus og små hoteller.

torsdag 4. oktober 2012

Stari Grad - Poeten Petar Hektorovic's hjem og by.

Vi rakk akkurat å kaste anker i en nydelig bukt på nordsiden av innseilingen til Stari Grad, før solen gikk ned.
Etter mange fine opplevelser i Adriaterhavet i 3 måneder, er det morsomt å komme tilbake til et av favorittstedene, Stari Grad. Vi var ikke helt ferdig med
Stari Grad :-).
Tidlig neste morgen stevner vi inn mot byen, og det er området rundt Katedralen vi er spesielt interessert i denne gangen, hjemmet til Petar Hektorovic.
Rolig lørdags morgenstemning i Stari Grad, fortsatt endel turister der, men ikke mange så tidlig på dagen.
Starigrad har fine turveger langs fjorden, både på nord- og sørsiden, godt skjermet mot solen av kraftige, flotte furutrær.
Poeten Petar Hektorovic ble født inn i en velstående familie, og levde fra 1487 til 1572. Han ansees som Kroatisk
Litteraturs far.
 Petar's mest berømte verk er "Fishing and Talks with Fishermen". Han deltok i fisket mellom øyene Hvar, Brac og Solta, og skrev om opplevelsene. Han inkluderte sanger og vers som var en del av fiskernes, vanlige menneskers hverdag.
Denne direkte formidlingsformen gjorde Petar til en kjær dikter, men også et avholdt, sosialt orientert menneske. Brev han skrev er bevart, og endel av hans verk ble oversatt til ulike språk.
Inngangen til dikterens hjem.
Marmorplate over inngangsdøren.
Inngangen til huset er også inngangen til hjemmene til flere av Petars slektninger, i øvre etasjer.
I denne inngangen lå også "toaletter", en sjeldenhet på Petars tid.
Innskripsjon over fiskedammen: "Petar Hektorovic, son of Marino, at his own expense and by his own effort, built this for the use of himself and his friends".
Dette festningsaktige hjemmet ble  designet av Petar selv. Gjennom nesten 40 år ledet og fulgte han opp og byggingen.
Hagen på sørøst siden av huset grenser til Katadralen. Hagen var et kapitel for seg, fortsatt vokser det et utall av varianter av trær, busker og blomster, som er de samme som da Petar levde. Kapersplante med blomster som vokser rett ut av muren.
Studenter fra botanisk senter tar hånd om hagestellet.
Hektorovic dedikerte hele sitt liv til sitt hjem. Han skrev en gang: "I must go back there, for it is calling me home."
En kan bare tenke seg matlagingen i dette kjøkkenet i et hus som stadig var fullt av Hektorovic-familien og vennene.

Mange spennende kjøkkenredskaper.
Fiskedammen med en mengde fisk.
Nabo til Petars hus. Han bøter og gjør klar garn for neste døgns fiske..... i sjøen, fisking i dammen var ikke tillatt :-)