søndag 9. juni 2013

Utsjekking fra Kroatia - mot Korfu via Montenegro og Albania

Vi forlater Dubrovnik tidlig på morgenen for å sjekke ut fra Kroatia. (for denne gang, håper vi kommer tilbake......)

Kursen settes mot Cavtat, den sydligste utsjekkingshavnen i Kroatia.

Moderne og flott strandrestaurant på sydvestsiden ved innseilingen til Cavtat.
Et like moderne hotell litt høyere oppe.
Cavtat er e pe lite by. Her ser vi inn på bryggen mot øst....

....og her mot sør. Utsjekkingen går greit, og vi setter kursen mot Korfu.
Det er ca 200 nm mellom Dubrovnik og Korfu. Vi hadde vurdert å gå via Italia, noen advarer fortsatt mot seiling i Albania, men Anton fra Holland hadde seilt strekningen flere ganger, og etter hans anbefaling, planla vi 4 x ca 50 nm's dagsturer....
 ..... først til Bar i Montenegro, videre Durres og Vlore i Albania, så Stafano bukten på Korfu. Her nærmer vi oss Bar.
Flotte fjell omgir byen.

Vi ønskes velkommen til innsjekking i commercial habour. Omstendelig og tidkrevende. Advarsel: det koster nesten 200 euro for en overnatting, 120 euro for opphold i Montenegro en uke, og 65 euro for plass i marina. (Tilsammeligning med Kroatia, ca 1800 kroner for et år)
Kapteinen i solnedgang på Bar Yachting Club.
Det ble kaldt når solen forsvant, og vi valgte å spise inne.
Det hadde snedd i fjellene rundt Bar natten før. Det har vært en usedvanlig kald forsommer her også.

Havfruas forrett. Den var kjempegod! Utrolig mør og saftig, og meget velsmakende marinert.
Kapteinen fikk to av sine favoritter: Fiskesuppe og Piggvar med blitva. Vi ble gledelig overrasket over å kunne nyte en slik middag i restauranten på denne marinaen.
 Overrasket ble vi også da vi kom tilbake til Abela, hvor det hadde vært ølkalas mens vi var borte fra båten et par timer. Om det var marineroen selv, eller om han ikke hadde passet jobben sin så han kunne hindret at noen kom opp i båten, ikke godt å si, men store deler av cockpit'en var nedsølt.... og det luktet! ....heldigvis bare i cockpit :-) Men vann var det nok av der, så Abela ble ren igjen....
Nabobåten i marinaen advarte mot Durres, den neste havnen vi hadde planlagt å besøke. Marinaen var spesielt utsatt for sørøstlig vind. Kraftige dønninger som gjorde det vanskelig å gå i land, og kullstøv fra et nærliggende depot som fullstendig støvet ned båt og seil, gjorde at han "never would visit that marina again!!" Dønningene hadde til og med forårsaket at to kryssholt røk! Han hadde brukt flere timer på å rengjøre båten og var både sint og oppgitt.

Vi var oppe grytidlig neste morgen og hadde bestemt oss for å gå helt til Vlore i Albania, var klar på at vi ikke skulle til Durres, selv om dagsetappen ville bli dobbelt så lang, ca 100 nm.  Etter 14 timer var vi i Orikum Marina. (6 nm sør for byen Vlore.) En italiener hadde etablert og drev marinaen, et veldig bra sted å ligge. Her kostet innsjekking i Albania 30 euro og marinaen 30 euro, akseptabelt. Marinae var full av båter, tydeligvis et veldrevet og populært sted.
Orikum Marina ligger pent til innerst i Vloresfjorden omgitt av fjell, disig denne dagen, men vakkert.

Ubåthavn på utsiden av Vlore.

I bergknausene på utside av Ubåthavnen var det flere 10 talls kanonstillinger, meget godt kamuflert.
Det føltes godt at dette var siste etappe på kyststrekningen Dubrovnik-Korfu.
Etter 8-9 timer kastet vi anker i Stefanobukten på Korfu!
Vi er kommet til de greske øyer, på egen kjøl! Oaaao!

På Stefano Taverna midt i bukten, fikk vi servert gresk tradisjonsmat: ovnstekt lam. Nydelig mat med god lokal vin til!