torsdag 5. mai 2011

Abela 3 ankommet Inverness

Endelig er vi på Internet igjen etter mye prøving frem og tilbake. Etter å ha kjøpt et mobilt bredbånd fra Vodafone er vi endelig på luften --HURRA!

Etter 3 dagers seilas kom vi frem til Inverness tirsdag kveld. Se oppsummering under.

Bente til rors over Nordsjøen 1. mai.
Bildet tatt av dansk båt

En etterlengtet ankerdram
Ankerdram i Inverness

Nordsjøen er nå tilbakelagt på 3 døgn og 8 timers seilas. Første 10 timene kjørte vi motor på havblikkSkagerak inntil vi fikk en frisk østavind passende til å heise genoa som vi seilte med over hele Nordsjøen. Vinden pendlet mellom  n- øst og s-øst og varierte i styrke mellom 8-10ms. Etter 1 døgns seilas passerte vi Lindesnes og satte kursen mot Inverness. Vinden holdt seg til siste natten før Scotland. Motorseilte gjennom siste natten.  Perfekt seilas! Tirsdag morgen steg Scotland opp av havet i morgenlysningen. Den siste dagen hadde vi flott seilas med full seilføring inn til Inverness. Her ankom vi i skumringen etter navigering gjennom grunne områder hvor vi lærte mye om seiling med tidevannsforskjeller. Vi måtte unngå laveste lavvann for å komme over de grunne områdene i innseilingen. Spennende!
Været underveis har vært strålende fra lettskyet i starten til tindrende klarvær de siste to døgn,- sol om dagen og klar stjernehimmel om natten. Har gitt oss litt røde neser.
Draupner var den første plattformen vi passerte, deretter fulgte de på rad og rekke inn i britisk sektor. Imponerende skue om dagen og flotte opplyste installasjoner om natten. Det var både flytende plattformer  med AIS.registrering og faste installasjoner.  Annen trafikk så vi også tydelig rundt oss med den nyinstallerte AIS, som ga oss nyttig informasjon om båtene og plattformene vi hadde rundt oss. Backup navigasjonssystem på PC ble etablert. Kartplotter og radar var god støtte.   Vi gikk i vakter på 4 timer, 2 på hver vakt, - Lars/Alf og Svein B/Bente. Svein H var på topp. Det viste seg å være en god løsning å ha Svein på topp, det ga en frihet, han kunne bidra på begge vaktene og hadde tid til å ordne ulike ting som var viktig for videre seilas. Dette var første økta på den lange seilasen og det mange rutiner som skulle etableres og det var mye spenning. Vi erfarte at til tross for at vi var heldige med vær og vindretning så var vi slitne etter 18 vakter med konsentrert innsats og forsøk på soving,- og det var godt å komme i land.
Svein B har tatt rollen som co-skipper og kokk med stor bravur,- og har videreført Berit sine gode gryter. Været tillot oss varme suppelunsjer i kaffekrus og treretters middager i papptallerkner på fanget i cockpiten. Berits eplekake holdt akkurat over Nordsjøen.
På vei inn til Inverness hørte skippern en ukjent dunkelyd fra motoren,- vi lurer alle på hva det kan være.-  Nå har vi landet i havna i Inverness, inntatt ankerdram, vært på byen og fått “fish and chips”, vært innom puben og smakt på ølet og den levende musikken. Nå er det kanalene som venter.