Nå skal vi gjøre noe ingen av oss har vært med på før, – og alle har små sommerfugler i magen. Vennlig slusevakt tok imot oss og fortalte med stor ro at dette skulle gå bra. Vi gir beskjed oppover så bruene blir åpnet. Viktig at bakre tamp blir festet først, deretter fremre tamp. Fendere langs hele siden og i tillegg to kulefendere. Vi fordeler oss på båten, en passer tauet foran, en bak, en på fenderne, og en på land. Skippern styrer. Den største utfordringen var å få baugen ut fra kanalsiden når vi kjører inn i neste sluse.
Ferden gjennom kanalen gikk gjennom lange områder med fargesprakende blomster og trær. Det var som å kjøre inn i en eventyrverden, fantastisk å sige mellom grønne sider i kanalen. Det var spennende å oppleve vennlige slusevakter hjelpe til å løfte den 20 tonn store båten opp gjennom slusene. Av alle de vakre plassene i kanalen vi gikk gjennom var det Kytra Loch som tok prisen. Vi gikk også over Loch Ness uten å møte sjøuhyret. Etter at vi hadde gått ned Neptun Staircase med 9 sluser og ut i salt vann igjen, satte vi kursen mot Oban.Totalt har vi gått gjennom 29 sluser og 10 svingbruer. Kanalen er 96,5 km lang, hvorav 35 km er kanal, resten sjøer.
På vei inn i første sluse |
PÅ vei i Caledonian kanalen |
Ned Neptuns Staircase. Vi ser havet |
Slusevakt Linda Moore ved Kytra Lock |
Slusevakt |
Blid sluse vakt |
Flott landskap |
Skipperen følger med |
Middag ved Kytra Lock |
3 kommentarer:
Gøy å følge med på deres eventyr! Hilsen Hanne og Paal på helgetur i Krakow :-)
Skip o`hoy !
Håper dere er over loch Ness. Selv sitter jeg i gamlelandet og mimrer ved synet av bilder fra den gang jeg var til sjøs !
På marinaen i Oban har de verdens beste og største østers.
Seilte rundt Storbritania i en engelsk katamaran i fjor.
Legg inn en kommentar