søndag 15. mai 2011

Kryssing av Irskesjøen til Dublin

Fra Tarbert Marina gikk ferden mot Irskesjøen. Vi var spent på kryssing av North Channel, men studier av strømdiagram og timing av tidevann over North Channel ga full uttelling. Frisk vind, opp til 32 – 33 knop ga oss mulighet til å få testet ut cutterfokken. Vi fikk en fantastisk demonstrasjon av betydningen av å reve seil og allikevel få topp fart. Vi logget 10,3 knop med 1/3 storseil og halv cutterfokk!

Fra Bangor Marina ved Belfast ble kursen satt mot Dublin. Det vekslet mellom vindstille og opp i 32 knops vind, dels med hagl. Vaffelsteking på Irskesjøen mellom bygene. Heftig navigering mellom garnbøyene før spennende (!) innseiling i måneskinn til Dun Laoghaire Marina ved Dublin, ferdig fortøyd kl 2400. Velfortjent ankerdram etter avslutningsseilas på 106 nm som punktum for Etappe 1 på “Abelas ferd mot Middelhavet”. På tross av motvind og kryss klarte vi allikevel å holde et gjennomsnitt på 7 knop. Vi opplevde igjen verdien av AIS, da en Ro-ro med 17 knops fart konkurrerte om plass i køen ved innseilingen til Dublin.

Mannskapet uttrykker stor begeistring for tur og opphold, og at skipper’n har bragt oss trygt over Nordsjøen, spennende kanaler og Irske sjøen.

SHIP OHOI






Høneblund på skipper'n, trodde vi, før han, fortsatt med lukkede øyne sier: "fall av litt, ikke seil for høyt...."








                                              Bente, erfaren til rors over hele North Channel.
 










Kartplotteren viser 10,3 knop, storseil revet til 1/3 og 1/2 cutterfokk


Moloen i Bangor ved Belfast










Skippern tester votter med batteri

 



Nystekte vafler - nam..nam




Solnedgang over Irske sjøen










Ingen kommentarer: